Morska Służba Asysty Telemedycznej
(TMAS = Telemedical Maritime AssistanceService)
(Uniwersyteckie Centrum Medycyny Morskiej i Tropikalnej)
Porady telemedyczne dla załóg polskich (marynarze, żeglarze) na wodach całego świata.
Dyżur lekarza w trybie 24/7, pomoc bezpłatna.
Kontakt:
Radio VHF:
Morskie Ratownicze Centrum Koordynacyjne przekieruje do TMAS
Telefon:
+48 58 699 84 60
+48 58 699 85 78, tmas@ucmmit.gdynia.pl
(https://www.gov.pl/web/infrastruktura/bezpieczenstwo-morskie)
Procedura rozmowy z TMAS (rozmawia kapitan, nie pacjent)
- Dane statku i rejsu
- Dane kapitana
- Telefon do kapitana (prośba o ponowny kontakt)
- Dane pacjenta
- Wywiad dotyczący dolegliwości
- Wywiad wcześniejszych chorób
- Zalecenia dot. leczenia, zmiany kierunku podróży lub natychmiastowej ewakuacji
- Decyzja o powiadomieniu SAR
Jak przeprowadzać wywiad z poszkodowanym:
1. Symptomy – co się stało, na co się skarży, co mu jest
2. Alergie – na lekarstwa, jedzenie, napoje
3. Medykamenty – co bierze na stałe, co zażył
4. Przeszłość chorobowa – na co choruje, ostatnie choroby, operacje, hospitalizacje
5. Lunch – co jadł, co pił, kiedy, czy pił alkohol, inne używki
6. Ewentualnie co jeszcze – inne informacje, wywiad rodzinny, …